-

cbrengland

Pokój temu domowi

Gdy przyjechałem do Kentu z Manchesteru, gdzie zaczęła się moja angielska epopeja, tak, jak tam, zacząłem się zaraz rozglądać po okolicy.

W Manchesterze odkryłem pasmo wzgórz Peak District, które było moim azylem w tym pierwszym okresie mojego bycia za granicą w nowej roli, bo emigranta, bo tak sobie to zaplanowałem. I było różnie, nawet zupełnie katastrofalnie w pewnym momencie. Bo zostałem bez pracy i praktycznie bez pieniędzy w jednak obcym mi wówczas kraju, z którym już wtedy nie za bardzo chciałem się utożsamiać, teraz już wiem dlaczego.

A też dlatego, że nie byłem przygotowany na takie niespodzianki. Pracę w Manchesterze załatwiłem sobie telefonicznie i online w Polsce i pewnego czerwcowego dnia wsiadłem w samolot w Krakowie i poleciałem do Manchesteru, by następnego dnia już zacząć pracować.

Rzeczywistość przerosła mnie i nic nie było takie, jak to sobie wyobrażałem. Toteż po paru tygodniach podziękowano mi za pracę i tyle. Zostałem na ulicy prawie dosłownie. Ale to inna już historia

Był Manchester ale dla mnie bardziej te góry obok. Dzięki nim przeczekałem jakoś ten czas, około miesiąca, gdy znalazłem się w Kencie. Tak na jakiś czas tylko. Zrobiło się kilkanaście lat.

Interesowałem się historią Rzymu, nie wiem od kiedy ale zdaje się od momentu, gdy książki Aleksandra Krawczuka, profesora z Krakowa i jego książki o Cesarzach Rzymskich, trafiły do moich rąk. Wydał ich sporo ale ja mam kilka tylko. W końcu żaden ze mnie historyk, nawet nie humanista, tak zwany.

Dlaczego akurat Rzym, Cesarstwo Rzymskie i czasy po, do Średniowiecza? Pewno dlatego, że to był okres kształtowania się cywilizacji, tej, w której dzisiaj żyjemy i Cesarstwo Rzymskie, to Chrześcijaństwo, to Imperium, w którym się narodziło, w którym było prześladowane ale by potem zostało uznane za jedyną religię.

A z pierwszymi Chrześcijanami łączy mnie przedziwna wręcz więź. Nie byłem jeszcze w Rzymie ale co chciałbym "dotknąć" tam, to katakumby, miejsce spotkań i modlitwy pierwszych Chrześcijan.

Gdy znalazłem się w Anglii, nic tak bardzo mnie nie ekscytowało, jak "dotknąć" Rzymian. Być w miejscach, w których ich obecność do dzisiaj widać. Będąc na północy, w tym Manchesterze, byłem tak blisko Muru Hadriana, który mnie fascynował od zawsze ale minęło kilka lat, gdy tam się znalazłem obok tego muru, patrząc na góry Szkocji, by odczuć dreszcz przeszywający ciało ich tajemniczością, jak i całą Szkocją. Tak samo pewno, jak Rzymianie, którzy ludy ówczesnej Szkocji oddzielili od siebie tym murem. Potem, gdy już w tej Szkocji się znalazłem, byłem już tylko pod niezmiernym urokiem jej piękna.

Tutaj w Kencie, to miejsce pierwszego w ogóle lądowania wojsk rzymskich pod dowództwem Cezara, pierwsza próba inwazji na Brytanię, miejsce, które często odwiedzałem, mieszkając w Dover, bo to rzut kamieniem stamtąd. A są widoczne tam właśnie ślady obozu wojsk Rzymian. W samym Dover są pozostałości rzymskiej latarni morskiej na wzgórzu Twierdzy Dover, zbudowanej przez Anglo-Saxonów ale rozbudowanej, a jakże, przez Normanów, po ich podboju tej wyspy.

Nic tak jednak mnie nie zainteresowało, jak to, o czym się dowiedziałem niedługo po moim przybyciu do Kentu.

Okazało się, że jest niedaleko mnie miejsce, odkopane ruiny rzymskiej willi, a w niej najstarsze świadectwo obecności Chrześcijan na tej wyspie. Świadectwo kaplicy domowej, świadectwo pierwszego kościoła w ogóle w naszym rozumieniu, jako miejsca modlitwy i adoracji i to nie tylko pierwszego na tej wyspie ale jednego z pierwszych w ogóle.

To zdjęcie u góry, to odkopane malowidło z tej wilii, modlący się Chrześcijanie, kapłani, biskupi. To robi wrażenie, gdy się jest blisko tego fresku. Nie, nie w tej wilii ale w British Museum. W tym muzeum jest także inne malowidło z tej willi, to poniżej, a jest to również pierwsze w ogóle malowidło przedstawiające w symbolice Jezusa Chrystusa. To są pierwsze wieki naszej ery. Datuje się te malowidła na IV wiek albo i nawet wcześniej. Dawno, bardzo dawno. Świadectwo początków budowy kościołów, jako osobnych budynków. Modlono się zbierając się w różnych miejscach, w domach pewno też ale właśnie w tym czasie zaczęto przeznaczać jedno z domowych pomieszczeń na kaplicę, by po niedługim czasie, zacząć budować kościoły, jako takie.

I czy to w rzymskich katakumbach, czy w prywatnych domach, takich, jak w tym w Brytanii, Chrześcijaństwo rozkwitło, by stworzyć potęgę Wiary i siły materialnej również, w postaci kościołów, katedr, bazylik, czy klasztorów.

Miałem taki pomysł zatytułować ten tekst:

Pierwsi Chrześcijanie - powrót?

jest ten, równie dający do myślenia

Mieć swój własny dom w pełni Wiary i pokoju, o czym mówił swym uczniom Jezus Chrystus wysyłając ich w misję, by głosili Ewangelię ale tylko tym, którzy ich przyjmą. I to przesłanie stworzyło tę niesłychanie mocną więź Chrześcijan, którzy byli razem, pomimo prześladowań, a potem zawsze, pomimo wojen i burz dziejowych w swoich kościołach.

I jakże marnie wyglądają teraz w obecnej sytuacji dyskusje, czy msza święta ma być w rycie tradycyjnym czy w nowym, czy który biskup jest jaki, gdy teraz mszy świętej nie ma w ogóle, gdy kościoły są po prostu zamknięte. Obecnie na okres przejściowy.

Pamiętajmy, że tutaj, obok mnie, w tej rzymskiej willi, już pierwsi Chrześcijanie modlili się i odprawiali nabożeństwa w swoich domach.

-

-



tagi: kosciol 

cbrengland
5 kwietnia 2020 13:45
32     2297    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Ann28 @cbrengland
5 kwietnia 2020 13:59

No cóż, w obecnych czasach faktycznie pozostaje nam pamiętać tylko o pierwszych chcrześcijanach. Jeszcze nigdy w historii Kościół tak nie podkulił ogona i nie pokazał nam priorytetów - wyższości życia doczesnego nad życiem wiecznym. To, co nie udało się ani zaborcom, ani Hitlerowi, ani Stalinowi, ani LGBT, tego w tydzień dokonali prawicowi politycy za aprobatą episkopatu - pozamykano Kościoły, a wierni sami donoszą na policję, gdy w środku przebywa więcej niż przepisowe 5 osób.

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Ann28 5 kwietnia 2020 13:59
5 kwietnia 2020 14:41

Jakich prawicowych polityków ma Pani na myśli?

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @Ann28 5 kwietnia 2020 13:59
5 kwietnia 2020 14:48

Jest Pani pięknym przypadkiem tego, co zapewne Pani potępia - protestantyzacji Kościoła Katolickiego. Nie uznaje Pani władzy swojego biskupa w zakresie jego jurysdykcji.

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @cbrengland
5 kwietnia 2020 14:52

Piękne te freski. To musi być przeżycie - stanąć naprzeciwko nich.

A Msza święta jest. Ograniczono udział wiernych, ale jest. W naszym kościele do kaplicy (kościół buduje się), jak w całym kraju, może wejść 5 osób, ale można uczestniczyć stojąc na zewnątrz, są nawet ławki. Ludzi mało, można się swobodnie rozmieścić.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Ann28 5 kwietnia 2020 13:59
5 kwietnia 2020 15:02

Ja tak mam nie od dzisiaj, mówię o tym moim spojrzeniu wstecz, ku początkowi Chrześcijaństwa, o czym wspomniałem w tekście. To są czasy szkolne, licealne. I tak mam przez całe życie i będę tak miał zawsze. Też dlatego tak jednoznacznie i szybko wychwytuje wszelki fałsz i nadintepretacje wszelkiej maści dotyczące naszej Wiary i Kościoła Katolickiego. A gdy teraz znalazłem się w kraju bez Boga, to bez tej mojej, tak surowej Wiary, byłoby mi jeszcze trudniej, bo łatwo przecież nie jest.

Jestem tam właśnie w tych czasach, gdy Chrześcijanie byli zabawkami ku uciesze tłumów w amfiteatrach, ginąć w imię Chrystusa.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @maria-ciszewska 5 kwietnia 2020 14:52
5 kwietnia 2020 15:08

Tak, ja wiem, że jest i jest telewizja i YouTube. To zdobycze współczesnej techniki i dobrze, że są. To jednak inaczej, niż te prawie dwa tysiące lat temu.

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Stalagmit 5 kwietnia 2020 15:54
5 kwietnia 2020 16:12

Bardzo dziękuję za uzupełnienie. Tak, to jest to miejsce.

Nie było dobrych warunków pogodowych, więc widać, co widać ale to naturalne otoczenie tej wilii

zaloguj się by móc komentować

Paris @maria-ciszewska 5 kwietnia 2020 14:52
5 kwietnia 2020 16:30

Dzisiejsze "msze swiete"...

... czy nawet transmitowane w telewizorze -  TO  NIE  TO,  Pani  Ciszewska  !!!

Przez tv czy radio we mszy swietej to moga uczestniczyc wylacznie ludzie chorzy, niepelnosprawni,  przykuci do lozka -  zdrowi  POWINNI  byc w  kosciele i tam  celebrowac to rozpoczynajace sie wlasnie  NAJWAZNIEJSZE  i  NAJPIEKNIEJSZE  SWIETO...

... ja nie moge sie z tym co sie dzieje pogodzic... ani  tego  zaakceptowac  !!!

Dla mnie to jest  KATASTROFA  !!!

zaloguj się by móc komentować

Ann28 @SilentiumUniversi 5 kwietnia 2020 14:48
5 kwietnia 2020 16:40

Nie, nie uznaję podkulania kity pod siebie, nawet w wykonaniu samego biskupa. To nawet w tramwaju może przebywać16 osób,  a tu"włączcie se ludzie telewizję i ogladajcie mszę w tvn, to to samo". Nie wiem, jak Kościół się z tego podniesie.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @Ann28 5 kwietnia 2020 16:40
5 kwietnia 2020 16:55

Wiecej wiary, Pani Ann28:-)

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Paris 5 kwietnia 2020 16:30
5 kwietnia 2020 17:19

Powrót do źródeł i tej siły też tam, dlatego mnie wzięło i napisałem, co napisałem ☺

zaloguj się by móc komentować

Paris @cbrengland 5 kwietnia 2020 17:19
5 kwietnia 2020 17:45

Dobrze, ze...

... napisales, bo az sie prosilo.  Pierwszy raz w zyciu pojechalam do kosciola... i zaraz wrocilam.  Kosciol zamkniety,  kilka osob na placu przykoscielnym,  w odstepach  minimum  3  metry... cos mnie tak scisnelo z zalu,  ze lzy naplynely mi  do oczu, wsiadlam do samochodu i wrocilam do domu.

Mama moja,  jak mnie zobaczyla, ze wrocilam o nic juz nie pytala, tylko wziela te cala moja palme i powiedziala, ze sama ja poswieci...

... krotko piszac,  nie pamietam takiej palmowej niedzieli, jak dzisiaj... cos strasznego  !!!

zaloguj się by móc komentować


karmel @Augustynka 5 kwietnia 2020 18:16
5 kwietnia 2020 18:28

A co się zmieniło w sytuacji pandemii? Z tego co pokazują na wykresach to liczba dobowych zarażeń i zgonów w Polsce wzrasta, skąd więc zamysł rozluźnienia? Czyżby te 5-o osobowe obwarowania były w tej sytuacji już zbędne?

zaloguj się by móc komentować

Augustynka @karmel 5 kwietnia 2020 18:28
5 kwietnia 2020 18:37

Nie obchodzi mnie pandemia,ale już możliwość uczestniczenia we Mszy Świętej jak najbardziej.Mszę pierwszosobotnią przeżywałam z córką przed kościołem niestety,weszłam tylko na Komunię Św.Wewnątrz było już 7 osób,głównie starszych.Bardzo to obie przeżyłyśmy,córka i ja.

zaloguj się by móc komentować

karmel @cbrengland
5 kwietnia 2020 18:43

No właśnie na wiele dni pozbawiono nas możliwości uczestniczenia we Mszach św. a teraz niejako przyznają, że przez okreś Świąt można poluzować i nikt się nie zarazi, no więc co to za ćwiczenia z ludem katolickim się wyprawiają?

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @cbrengland
5 kwietnia 2020 19:14

Wielkie dzięki za opowieść i za wspaniałe zdjęcia.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @karmel 5 kwietnia 2020 18:28
5 kwietnia 2020 19:39

Ciekaw jak oni wyliczyli, że akurat to ma być 5, a nie 11 czy 78.

Bazylika w Licheniu ma powierzchnie pod dachem ok. 2,5 ha. I tam też 5 osób.

I nikt w  publicznych łżemediach nawet nie mrugnie na taki jawny nonsens i szyderstwo, a przecież zaroiło  się tam od "katolików", niemal tylu ich co w rządzie. Przynajmniej deklaratywnie i na pokaz.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ikony58 5 kwietnia 2020 20:15
5 kwietnia 2020 20:26

To wizjoner.

Pewnie zdawał sobie sprawę, że ci co poszli do seminariów i  stracili wiarę (bo poszli tam spodziewając się łatwego i dostatniego, pełnego splendoru  bytowania)  staną  się "piata kolumną" instytucji, której materialne fundamenty wzniesione zostały  w czasach monopolu doktrynalnego. I za swoją przyczyną jej zgubą.

Wielkimi krokami zbliża się pora prześladowań chrześcijan i  powrotu do "katakumb" dla tych z nich, którzy nie zdecydują się na publiczne zaprzaństwo.

zaloguj się by móc komentować

Ann28 @karmel 5 kwietnia 2020 18:43
5 kwietnia 2020 21:16

Proste, na Świeta świrus bierze urlop i nie zaraża. Władza chyba wie lepiej, nie?

zaloguj się by móc komentować

Ann28 @Augustynka 5 kwietnia 2020 18:16
5 kwietnia 2020 21:20

W sumie po co, skoro "kościół online" tak dobrze się sprawda? Wnoszę to z tego, że jakos wierni nie protestują, nie czekają w kilometrowych kolejkach żeby wejść na mszę. Co innego, gdyby papier toaletowy sprzedawali.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Augustynka 5 kwietnia 2020 18:37
5 kwietnia 2020 21:21

Od ponad pół wieku na świecie i w Polsce odprawiana jest nieprawidłowa liturgia w Kościele rzymskim łacińskim. 

zaloguj się by móc komentować

malwina @cbrengland
5 kwietnia 2020 21:41

 Piękny wpis,

dziękuję!

zaloguj się by móc komentować

malwina @ikony58 5 kwietnia 2020 21:11
5 kwietnia 2020 21:42

a jednak...

rok temu Wielki Tydzień zaczął się od płonącej Notre Dame, w tym od wirusa.

nie ma przypadków, są tylko znaki...

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @malwina 5 kwietnia 2020 21:42
5 kwietnia 2020 21:46

Śmiem przypuszczać,że w jednym i drugim przypadku zrobiła te znaki" zrobiła " ludzka ręka...

zaloguj się by móc komentować

Adinocka @Stalagmit 5 kwietnia 2020 15:54
5 kwietnia 2020 21:46

Z całym szacunkiem, ale mnie uczyli, że chryzma to krzyzmo, olej liturgiczny, a tu widzę chryzmon, chrystogram. Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

malwina @BTWSelena 5 kwietnia 2020 21:46
5 kwietnia 2020 22:01

to bardzo prawdopodobne, ale, jakby to powiedziała moja babcia: z dopustu bożego.

zaloguj się by móc komentować

karmel @krzysztof-laskowski 5 kwietnia 2020 21:21
6 kwietnia 2020 12:09

 Otrzymaliśmy dowód w Sokółce i Legnicy, to pozwala podejść do tych zagadnień z większym spokojem.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @cbrengland 5 kwietnia 2020 15:02
7 kwietnia 2020 10:15

Szkoda, że w Polsce nie ma takich znalezisk

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @Ann28 5 kwietnia 2020 13:59
7 kwietnia 2020 11:37

https://youtu.be/C18dsjtmW1Q

Gdy owce pożerają swoich pasterzy.

Ks.Slawomir Kostrzewa przypomina nam, że ci którzy dziś krytykują pasterzy Kościoła Katolickiego niczym nie różnią się od faryzeuszy którzy obrzucali Jezusa obelgami mimo że uwazali się za prawdziwych czcicieli Boga. 

zaloguj się by móc komentować

Ann28 @DrzewoPitagorasa 7 kwietnia 2020 11:37
7 kwietnia 2020 14:07

A coż to za pasterz który opuszcza swoje owce? Proszę mnie tu nie szantażować faryzeuszami, bo to na mnie nie działa. Włączyć myślenie, to nie boli.

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @Ann28 7 kwietnia 2020 14:07
8 kwietnia 2020 16:26

Wielu wiernych przypisuje sobie prawo krytykowania hierarchii kościelnej, zaczynając od własnego proboszcza, poprzez biskupów a na papieżu kończąc:

  1.  nie mając żadnej (albo bardzo ograniczoną) wiedzę dotyczącą podejmowanych decyzji
  2. nie ponosząc żadnej odpowiedzialności za głoszone przez siebie oskarżenia

Bardzo łatwo jest oskarżyć kogoś o złe intencje i równocześnie bardzo trudno je udowodnić. 

To nie jest kwestia ostatnich dni czy miesięcy. W ten sposób niestety ustawiają się po stronie tych, którzy z Kościołem walczą. 

Zamiast krytykować lepiej się za hierarchów pomodlić. No chyba, że nie wierzymy już w moc modlitwy. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować