W kleszczach stechnicyzowanego świata
To nie tylko wtedy, gdy zabraknie prądu, zaczynamy widzieć, z czym mamy do czynienia. Że po prostu “wisimy” na prądzie elektrycznym. I to nawet nie jest ważnym w tym momencie, że mamy te akumulatory prądu w wielu urządzeniach, czy to w laptopach, czy smartfonach. Ten prąd jest potrzebny i już. Gdyż potrzebujemy urządzeń nim zasilanych. A te urządzenia “urządziły” nam życie po prostu.
Tak filozofuję trochę ale to przecież prawda i tylko. Zewsząd otaczają nas elektryczne urządzenia. Nie jesteśmy w stanie bez nich żyć. Może jedynie na własne życzenie spędzając czas gdzieś w namiocie na campingu, czy nawet polu namiotowym właśnie bez prądu. I jest fajnie. Jest ta kuchenka gazowa i wystarczy. Ale jasnym jest, że tak można jakiś czas. W wakacje, gdzie cisza i spokój i prymitywne warunki życia tylko ułatwiają ten powrót do natury właśnie, którego wtedy szukamy bardzo. Na co dzień, nie da się. Musimy mieć tę pralkę, kuchenkę mikrofalową, musimy mieć komputer, czy przede wszystkim telefon komórkowy. Tak, dzisiaj bez niego naprawde nie da się życ. I to nie tylko dlatego, że tak bardzo przyzwyczailiśmy się do tego, że wymieniamy się sms’ami stale i bez przerwy na przykład. A gdy go nie ma, już się denerwujemy, czy aby coś się nie stało z osobą nam bliską. Tak to funkcjonuje.
Przestaliśmy na to zwracać uwagę nawet. Ba, coraz więcej instytucji wręcz domaga się użycia telefonu komórkowego nie tylko do potwierdzenia tego, że my to my, wysyłając kody weryfikacyjne właśnie na nasz telefon komórkowy. Po Covidzie w 2020 do dzisiaj jego skutki pozostały w postaci aplikacji w sieci Internet jak najbardziej. Dzisiaj, tak przynajmniej jest w GB, przyjęcie do pracy, wynajęcie mieszkania i temu podobne, załatwia się właśnie online. Nawet, jak jedno, czy drugie biuro jeszcze ma otwarty swój oddział w mieście. Nie, ma być online i już. A że prawie zawsze kończy się takie aplikacje po konsultacji z żywym człowiekiem w tym biurze, to już inna inszość właśnie. Jeszcze nie spotkałem się z tym, aby taką aplikację zrobić z marszu za pierwszym razem.
Dobrze, jak po drugiej stronie jest ktoś kumaty na tyle, że rozumie czym jest ta aplikacja online i pomoże nam ją wypełnić. Miałem już tak, że dopiero trzecia, a nawet czwarta osoba, gdy dzwoniłem do odpowiedniego biura, potrafiła mi w e-mailu napisać instrukcję obsługi, co i gdzie mam wpisać. I wypełniłem potem co trzeba i gdzie w kilka minut. Wcześniej tracąc ponad tydzień, aby właśnie taką pomoc uzyskać. I pomyśleć, że kiedyś chodziło się do tych urzędów i biur. I owszem, też były czasem niekumate panienki na stanowiskach ale summa summarum, człowiek znalazł w końcu tę właściwą osobę, by załatwić swoją sprawę.
Teraz mamy tę technikę i komputer po drugiej stronie, czyli syntezator głosu gadający, co algorytmy we wnętrzu komputera do którego jest podłączony przeanalizują. Mówi się o tym sztuczna inteligencja. Nigdy żadną inteligencją takie coś nie będzie. Dobrze, aby sobie z tego zdawać sprawę. I z tego, że jak taki robot gada, to tylko dlatego, że tak został zaprogramowany właśnie. I dlatego, gdy z nim “rozmawiamy”, a “rozmowa” staje się niestandardowa, taki komputer-robot “wymięka” i się gubi i gada głupoty, po prostu.
Tak się złożyło, że mój smartfon stał się przestarzały. Moja sieć komórkowa zaczęła wyłączać stare systemy nadawcze na swoich antenach i po prostu nie potrafiłem ze swojego telefonu komórkowego rozmawiać, ani też nikt do mnie nie potrafił zadzwonić. Do 2030, jak słyszałem tak ma być, przynajmniej tutaj w GB, że wszystko co będzie starsze od połączeń 4G ma zostać wyłączone. A skoro tak ma być tutaj, to pewnie będzie albo już jest gdzieś indziej też. Tak docelowo podejrzewam, że ostanie się tylko 5G i to co będzie jego rozwinięciem. Czyli nie dadzą nam spokoju. I ten nasz sprzęt będzie musiał być wymieniany i już.
Nie kupiłem jeszcze telefonu z 5G. Nie za bardzo mi zależy na szybkości połączeń internetowych, gdyż nie jestem użytkownikiem Internetu YouTubowym i temu podobne. A tylko tam czuje się szybkość połączenia, gdyż przesyłanych danych jest o wiele wiele więcej. Do wysyłania sms’ów, e-mali i przeglądania stron internetowych, nie potrzeba mi takiego szybkiego połączenia. Dobrze o tym wiedzieć. Ceny telefonów komórkowych 5G może nie aż tak wiele ale jednak są wyższe od 4G. A też od nie pamiętam już kiedy, nie korzystam z kontraktów w sieciach komórkowych, a tylko z systemów pay and go, chociaż teraz w bardzo wygodnych, gdyż miesięcznych płatnościach. Jak się chce tak mieć, gdyż w każdym momencie można właśnie wyjść z takiego miesięcznego kontraktu, a nie mieć go na 24 miesiące, czy nawet 36 miesięcy. I co z tego, że mając tak długi kontrakt mogę wtedy mieć najnowszy model telefonu. A po co się spytam? Powyżej wytłumaczyłem już dlaczego.
I nie obrażając się na telefon komórkowy, gdyż się przecież tak nie da, trzeba myślę trochę do niego podejść z głową, a nie pchać się w te kontrakty wieloletnie, czy też słĸuchać “dobrych doradców”, którzy nie raz i dwa podpowiedzą, że wiesz ten nowy iPhone, czy nowy model Samsunga, to jest to. I płacimy te tysiące złotych za to, co możemy mieć za złotych 250.
Tak właśnie było ze mną. Potrzebowałem dość szybko nowy telefon. I to za nieduże pieniądze. Od lat jestem użytkownikiem telefonów Samsunga. I było nawet tak kiedyś, że wszedłem w kontrakt ale tylko 12 miesięczny, gdy na rynek wszedł jeden z jego nowych modeli. Ale potem ten telefon “utopiłem” w namiocie na campingu, gdy nie zauważyłem, że ten namiot szczelny na deszcz nie był. Dlatego od tamtego czasu przestałem patrzeć na nowinki w sprzęcie, a tylko na ich walory użytkowe, a wiem, czego potrzebuję. I tak właśnie powinno być. By po prostu nie przepłacać tam, gdzie nie jest to potrzebne.
I na Amazonie kupiłem telefon Motorola g04 właśnie za £50, nowy ale od ludzi, którym się jednak nie spodobał. Jeden z nowszych modeli, mający ostatnią wersję systemu Android 14 na pokładzie. Po latach z Androidem wersji 5.5, to była moja przesiadka z pociągu osobowego do Intercity, jak gdyby. I to nie nawet w szybkości działania ale komfortu użytkowania. Ekran tego telefonu ponad 6.5 cala, robił wrażenie. I muszę przyznać, że wszedłem w to nowe środowisko bardzo szybko. Pomimo, że na początku bardzo grymasiłem. Siła przyzwyczajenia i to przez tyle lat ze swoim starym telefonem robiły swoje. Ale teraz nie wyobrażam sobie już, bym mógł wrócić do poprzedniego systemu.
I zostałbym z tym telefonem pewno na dłużej ale jednak już go nie mam. Sprzedałem go. Okazało się, że aparat fotograficzny w tym telefonie nie spełniał moich oczekiwań. A dla mnie poza tym, ze telefon komórkowy służy mi do łączenia się ze światem przede wszystkim zarówno głosowo, jak i sms’ami, czy e-mailami, to pierwszym pozostałym jego zadaniem dla mnie jest możliwość robienia zdjęć. I to tak, jak ja chcę. Takich opcji ten telefon niestety nie ma. Skończyło się więc tak, jak zawsze. Kupiłem jednak telefon Samsunga A16, który ma wszystko to, czego potrzebuję. A że nawet ekran jest lepszej jakości, gdyż jest, to już taki bonus jest tego sprzętu.
Gdzie znaleźć informacje o telefonach i porównywać je właśnie, aby nie wpaść w wydatki zupełnie nieadekwatne do tego, czego oczekujemy od naszego smartfona? Korzystam od lat z portalu gsmarena.com, polecam. Na laptopie można porównać trzy telefony, na telefonie komórkowym, tylko dwa. Ale wystarczy.
________
tagi:
![]() |
cbrengland |
10 stycznia 2025 22:56 |
Komentarze:
![]() |
Gotoxy76 @cbrengland |
11 stycznia 2025 00:54 |
Mój telefon obsługuje 5g ,ale wyłączyłem bo jak się na nią przełączał, internet źle działał. Chyba za słaby zasięg. Kiedys zastanawiałem się dlaczego to wprowadzają i nie potrafię znaleźć uzasadnienia. Zauważyłem jedną różnicę,ale nie jestem pewien czy dobrze. Jest na SN ktoś kto się na tym zna i wytłumaczy? Po co 5g?
![]() |
cbrengland @Gotoxy76 11 stycznia 2025 00:54 |
11 stycznia 2025 10:04 |
Popatrz, nawet o tym nie wiedziałem, że aż tak to jest z tym 5G. Może przedobrzyli w robieniu nam dobrze? To tak może, jak z tą sztuczna inteligencja, która daj Boże sama ich zeżre i będzie spokój. Oby.
___________
![]() |
Paris @cbrengland |
11 stycznia 2025 10:13 |
Z 10 lat temu...
... albo i wiecej, jeszcze kiedy bylam we Francji !!!
Pamietam, jak zrobili w merdiach ,,siwy dym,, bo do ,,parlamEtu brukselskiego,, wplynela do procedowania dyrektywa ze slonecznej Italii aby ZMUSIC Europejczykow do wymiany swoich telefonow komorkowych co 2 lata minimalnie. Merdialnie zawyly niesamowitym ,,obOZeniem,, i to ,,OszczeNsliwienie na sile,, Europejczykow nie przeszlo.
Dzisiaj skonstatowalam skad poszla ,,szpryca,, do taaakiego ,,zatroskania,, o Europejczykow,... normalnie, KILO SOLI TRZEBA ZJESC, zeby uwierzyc w ,,zatroskanie,, tych SZMACIARZY z AMERYKI !!!
![]() |
cbrengland @Paris 11 stycznia 2025 10:13 |
11 stycznia 2025 10:38 |
Zobacz, wystarczy włożyć kij w mrowisko, czyli zupełnie przypadkiem napisałem o tych telefonach, a okazuje się że moje intuicje byly jak najbardziej słuszne
![]() |
zkr @cbrengland |
11 stycznia 2025 10:57 |
> Nie kupiłem jeszcze telefonu z 5G.
Zaczekaj, za kilka lat wejdzie
https://pl.wikipedia.org/wiki/6G
:)
![]() |
cbrengland @zkr 11 stycznia 2025 10:57 |
11 stycznia 2025 11:39 |
Tak, o tym napisałem przecież. Ale też, jak nasz kolega powyżej napisał, na dzisiaj, 5G to zupełnie niepotrzebny bajer jest w telefonie. Nawet przeszkadza :-)
A ja mój poprzedni telefon miałem prawie 10 lat. Myślę, że to 4G tak szybko jednak nie zlikwidują. To jest zupełnie wystarczające. Mam w domu WiFi ale nie na kabel tylko na jednym ze starych telefonów uruchomiony jest hotspot. I mam prędkość przesyłu danych nigdy poniżej 5MB/s, a zwykle ok.20MB/s a wiele razy poza weekendem, transmisja danych sięga ponad 30MB/s. I to zupełnie wystarczy. A to jest 4G i tylko.
To jest chyba najlepszy tester prędkości transmisji danych Internetu. Warto sobie sprawdzać
https://www.broadbandspeedchecker.co.uk/
________
![]() |
Gotoxy76 @cbrengland |
11 stycznia 2025 19:41 |
Problemy z internetem z sieci 5g wynikają z mniejszego zasięgu nadajników. Żeby pokryć zasięg sieci 3g lub 4g siecią 5g potrzeba od 10 do 100 więcej nadajników.
![]() |
klon @Gotoxy76 11 stycznia 2025 00:54 |
11 stycznia 2025 19:55 |
<<<.... i wytłumaczy? Po co 5g? >>>
Nie należę do grona ekspertów i powtórzę tylko to, co usłyszałem od Młodego.
Sieci 5G pozwalają urzeczywistnić futurystyczne kiedyś wizje świata, w którym ludzie będą otoczeni przez "inteligentne" maszyny. Dostępne staną się w pełni tzw. inteligentne domy i inteligentne miasta, spełniające wsztstkie oczekiwania jego mieszkańców. A wszystko to, gdyż każde z urządzeń będzie mogło porozumiewać się z innymi urządzeniami. Pozwoli to usprawnić sposób zarządzania infrastrukturą transportową, zaopatrzenniową, produkcyjną ( zwolennicy mówią o tym Przemysł 4.0). Przykład: największe magazyny Rossmann'a w PL. Cały załadunek ciężarówki trwa poniżej 5 minut, ponieważ pojazd wieżdża pod rampę sterowany "automatem"( kierowcy nie ma w samochodzie), a załadunek dokonywany jest przez roboty. Wszystko pod kontrolą programu, choć jeszcze bez AI :)))
Zmiany będą dotyczyć także naszych domów: pralka, lodówka, odkurzacz, ekspres do kawy. Wszystko uruchamiane "na życzenie", głosowo lub zdalnie w czasie jaki wybierzemy. Gdy zostaniemy dłużej w pracy lub spotkaniu z rodziną, jednym krótkim poleceniem przeorganizujemy plan działania domowych urządzeń, np. ciepły posiłek z mikrofali na nasze przyjście do domu.
I do tego wszystkiego potrzebne są szybkie, niesawodne połaczenia o dużej przepustowości.
Na razie 5G wykorzystywana jest w większiości do gire online i streamingu video. Europa ma szansę dłużej pozostać "skansenem" ale rozinięte gospodarczo kraje Azji jak Japonia mają ogromnie rozbudowaną sieć internetową, gdzie minimalny transfer to 1 Gb.
![]() |
Zdzislaw @Gotoxy76 11 stycznia 2025 00:54 |
11 stycznia 2025 20:31 |
Podejrzewam - po objawach jedynie sądząc, jako że pewności brak - że to z powodu wyższych częstotliwości użytkowanych fal radiowych. Jeśli tak, to skutkuje to ich wyższym tłumieniem, w związku z czym potrzebna jest większa "gęstość" stacji bazowych. A z tym z kolei jest kłopot taki, że trzeba stawiać nowe wieże i to w dużych ilościach. Pół biedy na terenach wysoko zurbanizowanych, gdzie za wieże moga służyc wysokie budynki. Gorzej na wsi.
![]() |
Gotoxy76 @Zdzislaw 11 stycznia 2025 20:31 |
11 stycznia 2025 20:47 |
Z tego co czytałem to dokładnie o to chodzi
![]() |
Gotoxy76 @klon 11 stycznia 2025 19:55 |
11 stycznia 2025 20:57 |
Też to słyszałem od "młodego" :) ,ale dla mnie to nie ma sensu. Prędkość internetu z sieci 5g jest ograniczona prędkością sieci światłowodowej która dochodzi do masztów. Teraz w każdym mieście jest internet światłowodowy a nawet już na wsiach. Wydaje mi się ,że przez kabel światłowodowy działa chyba lepiej niż z sieci 5g. Wobec tego to nie ma sensu.
![]() |
Paris @cbrengland 11 stycznia 2025 10:38 |
11 stycznia 2025 21:54 |
Tak,...
... oni kominuja juz od lat, zeby komorki czy internet UKROCIC... bo ten szeroki dostep do tych udogodnien - to byl ,,wypadek przy pracy,, !!!
Uczen PRZEROSL ,,miSZCZa,, po prostu... i zrobil sie problem dla ,,MOZG`a i pejsbOka,,... bo tak dobrze to nie moze byc.
![]() |
klon @Gotoxy76 11 stycznia 2025 20:57 |
11 stycznia 2025 21:59 |
Nie lekceważmy opinii młodszych od nas, bo oni nie mają obciążeń. Nowe pokolenia zobaczą możliwości, które my lekceważmy.
Czy widząc maszynę braci Wright, można było przewidzieć konstrukcję F-35 i jego zastosowanie?
Młody powiedział mi, że komórka i internet są dla niego jak powietrze - były w jego życiu "od zawsze". A ja? Czekałem z rodzicami na przyznanie numeru na złożone X (nie chodzi o Twittera) lat wcześnie podanie. :)))
![]() |
Gotoxy76 @klon 11 stycznia 2025 21:59 |
11 stycznia 2025 22:01 |
Ma Pani rację. Nie lekxewazę ,ale sprawdzam. Wydaje mi się ,że młodzi za to często lekceważą nas :)
![]() |
klon @Gotoxy76 11 stycznia 2025 22:01 |
11 stycznia 2025 22:37 |
<<młodzi za to często lekceważą nas :)>>
Od zawsze. No, może teraz trochę bardziej. Ale co do zasady dobrze opisuje to anegdota.
Córka mówi do swojej matki:
- Jak miałam 16 lat to ty, mamo, nic a nic nie rozumiałaś. Pocieszające jest to, że po tych 10-ciu latach można w końcu z tobą porozmawiać.
|
Wolfram @Gotoxy76 11 stycznia 2025 20:57 |
11 stycznia 2025 23:49 |
Prędkość internetu z sieci 5g jest ograniczona prędkością sieci światłowodowej która dochodzi do masztów.
W praktyce o prędkości decyduje jakość połączenia radiowego pomiędzy masztem (ogólnie bazą) a punktem (stacjonarnym lub mobilnym) - dodatkowo - gdy użytkowników, którzy chcą połączyć się z bazą jest wielu - ilość kanałów radiowych. Ta ilość jest więsza, gdy system działa na wielu pasmach o odpowiednio wysokiej czstotliwości.
Znaczenie ilości kanałów vs. częstotliwość można zaobserwować np. w tradycyjnym radiu UKF ( ok.100MHz) - nie ma takiego radia, które umożliwia odbiór np. 300 stacji w jednym miejscu.
Teraz w każdym mieście jest internet światłowodowy a nawet już na wsiach. Wydaje mi się ,że przez kabel światłowodowy działa chyba lepiej niż z sieci 5g. Wobec tego to nie ma sensu.
Na wsi do posiadania internetu często wystarczy tani modem LTE (4G) i karta prepaid 35-45 zł miesięcznie. Jak ktoś ma więsze wymagania - to lepsza antena zintegrowana z "mądrym" modemem, który z połączeniem robi różne śmieszne rzeczy. W takich kosztach nie sądzę, by dało się położyć kabel - i pewnie trzeba podpisać jakąś umowę. W mieście są kanały kablowe, w które można wpuścić światłowód - na wsi trzeba kopać, czasem kilkaset metrów - jak nie więcej.
Na wsi może zdarzyć się sytuacja, iż potrzeba internetu (abstrahując od tego, do czego - podpowiem, że nie do grania) na obszarze np. kilometr na kilometr. Pokrycie tego siecią Wi-Fi jest kosztowne - cięgnięcie światłowodu - też - a czasem wystarczy urządzenie z modemem GSM.
5G - to nie tylko cuda na patyku - ale dostępność sygnału, jakość i prędkość transmisji, możliwość obsłużenia dużej ilości urządzeń, do tego w zróżnicowany sposób.
![]() |
Gotoxy76 @cbrengland |
12 stycznia 2025 00:47 |
Pan wybaczy,ale nie rozumiem. Maszt jest ograniczony przepustowością światłowodu. Jeżeli mam światłowód podłączony do domu to nie jest lepiej?
![]() |
Gotoxy76 @cbrengland |
12 stycznia 2025 00:59 |
Poza tym o jakiej prędkości Pan mówi. Bo w 4g mam prędkość wystarczającą. Nie widzę różnicy pomiędzy 4g a 5g. Zapewne ta różnica jest ,ale to są ułamki sekundy. Wątpię, żeby firmy inwestowały tyle pieniędzy, żebym nie odczuł różnicy pomiędzy 4g a 5g.
![]() |
Gotoxy76 @cbrengland |
12 stycznia 2025 01:01 |
Jeżeli chodzi o ilość urządzeń podłączonych jednocześnie go też nie ma sensu. Bo ja jak k wielu z Państwa nie wychodzi z domu z kilkunastoma urządzeniami podłączonymi do internetu.
![]() |
klon @Gotoxy76 12 stycznia 2025 01:01 |
12 stycznia 2025 01:32 |
Co do ilości urządzeń, to przypomnę....internet rzeczy :)
Osobiście korzystam już z przełącznika zasilania sterowane go za pomocą oprogramowania na komórce łączące go się poprzez Wi-Fi. Takich urządzeń w dużej firmie może być... 100? 1000? Każde z nich posiada własny MAC adres i każde łączy się z przez sieć.
Pan nie łapie, że 5G jest niezbędne do funkcjonowania najnowocześniejszych rozwiązań tele informatycznych i przemysłowych. Gdy pisałem o załadunku ciężarówek w Rossmannie to nie była opowieść przyszłości. To działa tu i teraz. W Polsce. Każdy z robotów jest sterowany, kontrolowany przez sieć.
Nie umiem znaleźć przekonujące analogii, ale może tak: Gdy idzie Pan do restauracji i składa zamówienie u kelnera to wie Pan, że sam kelner tego posiłku nie robił. Tak? To proszę spróbować policzyć wszystkich zaangażowanych w przygotowanie Pana zamówienia, poczynając od rolnika.
Krótki, ale dający podstawowy opis czym jest 5G załączam w linku.
![]() |
klon @klon 12 stycznia 2025 01:32 |
12 stycznia 2025 02:07 |
Dopowiem jeszcze o przykładzie zamówienia w restauracji.
Wszyscy, których nie widzimy a którzy uczestniczą w przygotowaniu posiłku będą się ze sobą komunikować. Proszę pomyśleć, że zamawiający widzi tylko kelnera któremu składa zamówienie i któremu płaci po posiłku nie zastanawiając się o procesach i ludziach "działających w tle. Często nie zdajemy sobie sprawy o skali wielkości i trudności jakiegoś przedsięwzięcia.
ps.
Zaskoczyła mnie wielkość maszyny papierniczej w Kwidzynie, na której produkowany jest najczęściej sprzedawany w PL papier ksero. Całkowita długość- trochę ponad 300 m. Chciałbym pojechać do Chin i zobaczyć osobiście ichniejsze maszyny. VOIGHT postawił tam maszynę produkującą wstgę o szerokości 12 m. Długość całkowita maszyny przekracza kilometr, czyli jest to więcej niż most na Wiśle w Toruniu (999m).
![]() |
Adriano @Wolfram 11 stycznia 2025 23:49 |
12 stycznia 2025 05:04 |
"Na wsi trzeba kopać, czasem kilkaset metrów - jak nie więcej".Kopać co?U mnie na wsi na słupach elektrycznych wisi 1 światłowód a na telefonicznych 2 -Orange światłowód.Działa doskonale.Wcześniej miałem radiowy.Ciągle problemy w czasie zmieniejącej się pogody.
![]() |
cbrengland @klon 11 stycznia 2025 19:55 |
12 stycznia 2025 06:35 |
A w tym wszystkim, gdzie my? Brdziemy zamknięci i pod kontrolą systemów nie tylko sieci komórkowych. To zresztą się juz zaczęło. Trochę o tym właśnie napisałem w tekscie.
A Chiny, to największy światowy producent infrastruktury sieci komórkowych. I nie sądzę, aby nie robiły tego samodzielnie. Chińska marka laptopów Lenovo, notabene znakomitych, to przecież jej początki to laptop ThinkPad IBM, którego to licencję IBM sprzedał Chińczykom. Tak zaczęła się ich ekspansja na rynkach w tej branży. I nie zapomnijmy o tych już prawie milionach kamer tam, kontrolujących Chińczyków uważam że prawie że i w toalecie też już.
Taka jest wizja naszego świata już za chwilę. Który właśnie gdzie indziej już jest przecież. Nie sądzę, abyśmy przed tym uciekli jakoś.
________
![]() |
Zdzislaw @Wolfram 11 stycznia 2025 23:49 |
12 stycznia 2025 08:20 |
Tu bym się nie zgodził tylko w kwestii "kopania". Z moich obserwacji wynika bowiem, że najczęściej stosuje się wieszanie na słupach "od prądu". Więc jeśli mają prąd z sieci to i net.
![]() |
Zdzislaw @Gotoxy76 12 stycznia 2025 00:47 |
12 stycznia 2025 08:35 |
Tu bym się zdecydowanie nie zgidził, bowiem "przepustowość” światłowodu jest ogromna, bo na jednym włóknie (abstrahując nawet od możliwości zastosowania wielu włókien, co jest bardziej praktyczne, o ile dostępne) można "powiesić" bodajże do 64-ech kanałów transmisyjnych w systemie DWDM (podział częstotliwości), każdy po min. 10 Gbit/sek.
![]() |
cbrengland @Gotoxy76 12 stycznia 2025 00:59 |
12 stycznia 2025 09:19 |
Ale przecież napisałem to samo. Wystarczy 4G w komórce i tyle. Nawet w domu właśnie. A z tej komórki w domu można zrobić routera WiFi. I ja tak mam i nie narzekam zupełnie. I tanio. Taniej 3x aniżeli światłowód z kontraktem na 2 lata minimum. Przynajmnije ja tak mam tutaj w GB. Po co?
________
|
Wolfram @Gotoxy76 12 stycznia 2025 00:47 |
12 stycznia 2025 09:33 |
Oczywiście - światłowód do domu umożliwia dużo lepsze połączenie niż łącze radiowe - ale nie jest mobilny i nie ułatwia zestawienia połączenia "na zamówienie".
|
Wolfram @Gotoxy76 12 stycznia 2025 00:59 |
12 stycznia 2025 09:52 |
To co Pan widzi, czyli uzyskuje obecnie, a parametrami, jakie ma mieć sieć wg specyfikacji i założeń - to różne zagadnienia. Ogólnie - prędkość ma być zdecydowanie większa niż obecnie.
![]() |
zkr @Gotoxy76 12 stycznia 2025 00:59 |
12 stycznia 2025 10:10 |
> Wątpię, żeby firmy inwestowały tyle pieniędzy, żebym nie odczuł różnicy pomiędzy 4g a 5g.
Firmy, uczelnie juz pracuja nad 6g.
Z polskiej wiki:
"Sieć 5 generacji oferuje maksymalną prędkość przesyłu danych na poziomie 20 Gb/s, natomiast dr Mahyar Shirvanimoghaddam z Uniwersytetu w Sydney twierdzi, że 6G może zapewnić prędkość nawet 1 Tb/s[1]"
(...)
"Według firmy Samsung wczesna komercjalizacja sieci 6G może nastąpić już w 2028, natomiast masowa komercjalizacja w 2030 roku[6]."
|
Wolfram @Adriano 12 stycznia 2025 05:04 |
12 stycznia 2025 10:11 |
OK, ale nie na każdej wsi są słupy - i nie na każdej będą. To pytanie do projektantów 5G - jak oni zamierzają zapewnić pewną transmisję skoro obecna sieć wysypuje się, gdy jest burza czy intensywne opady.
![]() |
klon @cbrengland 12 stycznia 2025 06:35 |
12 stycznia 2025 10:13 |
"Taka jest wizja naszego świata (...) Nie sądzę, abyśmy przed tym uciekli jakoś."
Stety / niestety - nie uciekniemy. No, chyba że zdecydujemy się żyć poza "systemem". Jak Ojcowie Pustyni.
Nie mamy możliwości przyjęcia tylko wygodnej dla nas części dobrodziejstw nowoczesności. Musimy brać cały pakiet. I nauczyć się z tym żyć.
![]() |
klon @cbrengland 12 stycznia 2025 09:19 |
12 stycznia 2025 10:22 |
<<<Wystarczy 4G w komórce i tyle. >>>
Ale nie wszystkim to wystarcza. Nikt nie zaprzeczy, że postęp technologiczny ułatwia życie i wielu ludziom je uratował. Dlatego ciągły rozwój ma alibi. Niezależnie od tego, jakie przynosi szkody.
Dla mnie problemem jest brak rzetelnej, uczciwej informacji. Nie dostajemy jej i dlatego często podejmujemy decyzje, których nie podjelibyśmy mając pełne informacje.
|
Wolfram @klon 12 stycznia 2025 02:07 |
12 stycznia 2025 10:31 |
W warunkach zakładu przemysłowego istnieje potrzeba komunikacji z tysiącami przetworników - w technologii tradycyjnej trzeba każdy zasilić i do każdego doprowadzić pętlę prądową do centralnego systemu sterowania. Kto był w prawdziwej (vide Kwidzyn) fabryce wie, że są to duże obszary i duża ilość przewodów. Od dawna istnieje pokusa, by komunikacja była na drodze radiowej. Osobiście podchodziłem do tego sceptycznie - niemniej parcie na to, by takie rozwiązanie było dostępne - jest duże. Nie oceniam tego, stwierdzam po prostu fakt. Przetworniki można oczywiście łączyć cyfrowo, wiele na jednym kablu - ale to jak widać nie zadowala. Połączenie przewodem hipotetycznie jest bardziej niezawodne - ale jak ulegnie uszkodzeniu czy degradacji - nie jest do naprawienia natychmiast.
Może zapytamy Muska, po co on oferuje "internet z satelity" - skoro wszędzie są światłowody (albo za chwilę będą) :)
![]() |
Paris @Zdzislaw 12 stycznia 2025 08:20 |
12 stycznia 2025 10:44 |
U mnie na wsi...
... mamy taki ,,podwieszony,, swiatlowod z ,,Netfali,, !!!
Nie bylo miejsca zeby kabel wkopac, bo kanalizacja, gazyfikacja,... nie dalo sie tego jakos zsynchronizowac, bo chyba bylaby za duza demolka, a chalupa przy chalupie i brama wjazdowa przy bramie.
Bedzie juz ze 4 albo i z 5 lat,... i jak, narazie, internet dziala dobrze bez wzgledu na warunki pogodowe.
![]() |
klon @Wolfram 12 stycznia 2025 10:31 |
12 stycznia 2025 10:45 |
"Internety z satelity"? Choćby dla połączeń urządzeń w ruchu. 5G pozwala (teoretycznie) na sprawne połączenia przy prędkościach 500 km/h. Sprowokowany pytaniem @Gotoxy76 przejżałem ogólną specyfikację 5G i się zdziwiłem, bo jest tam mowa o częstotliwościach mniejszych niż 4G aby zapewnić Ł transmisję na duże odległości. A kiedy potrzeba szybkich transferów, to sygnał będzie konwertowany na częstotliwości wyższe.
5G to jest rozwiązanie całościowe, systemowe, a nie tylko potocznie rozumiane "zwiększenie częstotliwości".
Zostawiam temat specjalistom, jeśli tu zaglądają. Niech oni się wypowiadają. :)
![]() |
Adriano @klon 12 stycznia 2025 10:13 |
12 stycznia 2025 10:47 |
Tak mieszka pewien pustelnik z pod zamku w Melsztynie.Film z przed kilku lat ale chyba nadal tam mieszka,bo przejeżdżam tamtędy czasami i widzę z drogi jego pustelnię.Trochę "nowoczesności" ma na daszku pustelni.
![]() |
klon @klon 12 stycznia 2025 10:45 |
12 stycznia 2025 10:49 |
Łomatko... powinno być : przejrzałem. :)
|
Wolfram @Zdzislaw 12 stycznia 2025 08:35 |
12 stycznia 2025 10:52 |
OK, proszę sobie wyobrazić, iż zepsuł się traktor za dwa miliony złotych, stoi gdzieś w polu - a godzina pracy kosztuje - poza tym w rolnictwie istotna jest pogoda i data wykonania konkretnych prac - a więc czas. Serwis dojedzie - ale może chciałby sobie zdalnie zdiagnozować potencjalną przyczynę uszkodzenia? Współczesne traktory nafaszerowane są elektroniką - są np. takie, gdzie silnik jest jedynie agregatem prądotwórczym - a koła napędzane są elektrycznie.
Albo - producent samochodów chciałby w tysiącach egzemplarzy dokonać upgrade oprogramowania, bez wizyty w serwisie. Mógłby też zaoferować usługę monitoringu stanu technicznego - celem zapobiegania awariom czy też wykrywania ich na wczesnym etapie. Możnaby monitorować czy np. klocki hamulcowe nie są zużyte.
|
Wolfram @klon 12 stycznia 2025 10:45 |
12 stycznia 2025 11:06 |
5G to jest rozwiązanie całościowe, systemowe, a nie tylko potocznie rozumiane "zwiększenie częstotliwości".
Tak właśnie jest - ale media i propagandyści eksponują to, co uważają za istotne - lub same rozumieją lub, co w ich ocenie jest w stanie zrozumieć laik.
Poza stroną techniczną jest strona praktyczna - jeżeli sieć radiowa jest (byłaby) to jest dostępna tu i teraz - a w przypadku instalacji stacjonarnych, kablowych bywa różnie. Czasem infrastruktura jest - czasem jej nie ma - wtedy bywa długo i drogo - tzn. jeden ma dostęp do sieci - i nie widzi problemu - a kto inny nie ma - i dopóki nie zapłaci i nie poczeka - miał nie będzie.
![]() |
klon @Wolfram 12 stycznia 2025 10:52 |
12 stycznia 2025 11:14 |
No, miałem milczeć, ale...:)
<<<OK, proszę sobie wyobrazić, iż zepsuł się traktor za dwa miliony złotych, stoi gdzieś w polu - a godzina pracy kosztuje ->>>
Przykład z realu. Wojna na Ukrainie o pokazała. Ruskie zajumali nowe ciągniki i mieli tylko złom. Właściciel "dezaktywował" traktorki zdalnie.
![]() |
klon @Wolfram 12 stycznia 2025 11:06 |
12 stycznia 2025 11:20 |
I znów Ukraina jako przykład.
Ruskie na początku akcji w lutym '22 zniszczyli sieć przekaźników telefonii komórkowej, co miało storpedować działania SZU, ale Musk zapodał Starlinka :)
![]() |
Gotoxy76 @cbrengland |
12 stycznia 2025 12:04 |
Internet jest dostarczany przez światłowód. (Nie licząc Muska). Światłowody idą do urzędów, szpitali, zakładów pracy, domów i mieszkań. W tych miejscach urządzenia do routerów można podpiąć poprzez kabel lub jak ktoś woli połączenie bezprzewodowe poprzez wifi. Czy w tych miejscach gdzie dochodzi światłowód i jest wifi logicznym jest zastąpienie światłowodu z wifi siecią 5g?
W tych miejscach gdzie światłowód dochodzi tylko do masztu komórkowego i jesteśmy objęci siecią 4g czy logicznym jest dołożenie 10 do 100x więcej masztów,żeby zamiast 100tys. urządzeń na km2 można było podłączyć milion? Albo ,żeby opóźnienie wynosiło zamiast 40ms 3ms? I po co 10 krotna większa szybkość?
Rozumiem ,że taką jakby sieć 5g mam w domu i w pracy tam gdzie mam światłowód. A po wyjściu z domu koszytam z 4g. Czy gdy jestem poza domem i nie jestem w pracy potrzebuje oglądać filmy w 4K?
![]() |
klon @Gotoxy76 12 stycznia 2025 12:04 |
12 stycznia 2025 12:49 |
Kurna, no miejmy pretensje do przodków, że zrezygnowali z karet i kołowrotków! No, komu to przeszkadzało? :))))
A czy mnie potrzebny jest WIN11? Nikt mnie nie pyta, tylko zaprzestaje wsparcia dla 10-ki. Podobnie komórka SONY z której korzystam nie obsługuje nowszego androida i wielu aplikacji nie mogę zainstalować, a byłyby przydatne.
Ja staram się unikać wielu "innowacyjnych" rozwiązaň. I zgadzam się z @cbrengland, że wpadamy w pułapkę nowoczesności. Ale alternatywą staje się wykluczenie. Konto mObywatel zaczyna być niezbędne, umówienie wizyty u lekarza lub w urzędzie, dokonanie płatności, załatwienie wielu spraw staje się niemalże niemożliwe bez komórki. W EU żyje ~ 500 mln ludzi, 400 mln ma komórki? Proszę sobie wyobrazić o jakiej skali wzrostu ilości przepływu danych mówimy. Stąd nowe rozwiązania. Czy one są nam potrzebne? Tu należy zdefiniować kim są "my" oraz z czego owi "my" zechcą zrezygnować. Pytanie "czy warto" brać "nowe" należy zadać co najmniej 400 mln EU.
![]() |
Gotoxy76 @klon 12 stycznia 2025 12:49 |
12 stycznia 2025 13:09 |
Do sieci 4g można podłączyć 100tys. Urządzeń na km2. Raczej nie ma takiego miasta w Europie gdzie by nie wyrobiła.
![]() |
zkr @klon 12 stycznia 2025 12:49 |
12 stycznia 2025 13:12 |
> Konto mObywatel zaczyna być niezbędne, umówienie wizyty u lekarza lub w urzędzie, dokonanie płatności, załatwienie wielu spraw staje się niemalże niemożliwe bez komórki.
Zalatwiam ostatnio wiele spraw w urzedach, bankach, sadach, UM i US. No i chodze po lekarzach jak kazdy. Ani razu nie uzylem do tego komorki.
![]() |
klon @Adriano 12 stycznia 2025 10:47 |
12 stycznia 2025 13:13 |
THX
Wysłucham całość później.
![]() |
Gotoxy76 @klon 12 stycznia 2025 12:49 |
12 stycznia 2025 13:17 |
Przepływ danych jest ograniczony przepustowością sieci światłowodowej tak samo jak przepływ danych sieci 5g też jest ograniczony przepustowością sieci światłowodowej. Maszty telefonii komórkowej to takie jakby domowe routery wifi tylko na zewnątrz. Do domu doprowadzony jest światłowód i potem sygnał jest rozsyłany przez wifi by zbędne staly się kable. Tak samo do masztu jest podłączony światłowód i dalej sygnał rozsyłany jest bezprzewodowo przez maszt. W obu przypadkach prędkość internetu zależy od liczby przewodów światłowodowych. 5g nie będzie szybsze od światłowodu. Będzie szybsze od 4g. ,ale jeżeli mam w domu, w pracy światłowód 5g wydaje mi się zbędne.
![]() |
klon @zkr 12 stycznia 2025 13:12 |
12 stycznia 2025 13:33 |
<<< Ani razu nie użylem do tego komorki.>>>
I owszem, jeszcze można. Szczególnie, gdy ktoś ma możliwości dowolnego w miarę dysponowania czasem w trakcie godzin funkcjonowania wspomnianych instytucji.
Dotknęły mnie jednak przypadki, że papierowe skierowanie "nie dało się" zarejestrować. - "Nie mamy Pana płaszcza i co Pan nam zrobisz"? A jak wygląda informowanie o zmianie terminu wizyty? Na telefon stacjonarny dzwonią, czy listownie info przychodzi?
W miasteczku Łódź coraz więcej spraw w UM załatwia się przez strony internetowe i zawsze wymagane jest podanie numeru komórki. A próba odbioru przesyłki dostarczanej kurierem? Ja nie dostaję kodu na maila. :))
Jest takich przypadków coraz więcej. Powoli, ale nieubłaganie wkraczamy w "zdigitalizowany świat".
![]() |
zkr @Gotoxy76 12 stycznia 2025 13:17 |
12 stycznia 2025 13:38 |
Ilosc przesylanej informacji w jednostce czasumozna zwiekszyc uzywac wyzszych czestotliwosci. 6G ma uzywac zakresow terahercowych (mowi sie obecnie, ze nawet do 3 THz) wiec bedzie 2-3 rzedy wielkosci wydajniejsze niz 5G.
Chinczycy testuja lacznosc satelitarna:
China launches world’s 1st satellite to test 6G architecture: State media
P.S. Czemu tym pisze? Bo my sie tu zastanawiamy czy 5G cos nam dalo czy nie a Daleki Wschod juz mysli o nastepcy i ostro nad tym pracuje (artykul z 2019):
China starts development of 6G, having just turned on its 5G mobile network
![]() |
klon @Gotoxy76 12 stycznia 2025 13:17 |
12 stycznia 2025 13:39 |
<<<jeżeli mam w domu, w pracy światłowód 5g wydaje mi się zbędne.>>
Rozumiem, ale jest to myślenie pomijając działanie mechanizmów dla nas niewidocznych ale niezbędnych dla funkcjonowania całości systemu.
Wracam do przykładu posiłku w restauracji. Nas interesuje tam tylko smaczny posiłek, ale aby on powstał trzeba dużo więcej niż widzimy siedząc przy stoliku gdy składamy zamówienie.
![]() |
klon @Gotoxy76 12 stycznia 2025 13:09 |
12 stycznia 2025 13:46 |
Proszę przeczytać co napisał do Pana @zkr - azjatyckie przykłady.
ps.
Nie znaczy że cieszę się z takiego obrotu sprawy, ale póki co, to tylko globalny kataklizm może odwrócić kierunek w jakim podążam. Czas pokaże jak będzie.
![]() |
klon @Gotoxy76 12 stycznia 2025 13:09 |
12 stycznia 2025 13:59 |
Jeszcze słówko. Istnieje w informatyce pojęcie- nadmiarowość. Znaczy to, że system, aby pracował prawidłowo, musi mieć wolne moce, łącza, zasoby.
100 tysięcy urządzeń na km2? Proszę poczytać co to jest internet rzeczy - IoT- i odpowiedzieć sobie, czy wskazane 100k to dużo czy mało?
![]() |
zkr @klon 12 stycznia 2025 13:46 |
12 stycznia 2025 14:14 |
> Nie znaczy że cieszę się z takiego obrotu sprawy,
Dobra uwaga. Tez powinienem zaznaczyc, ze nie jestem tym zafascynowany tylko stwierdzam fakt.
Podoba mi sie podejscie Richarda Stallmana (ci co chociaz przez chwile mieli do czynienia z systemami UNIX/Linux wiedza kto to a tym ktorzy pierwszy raz slysza o nim, napisze w skrocie, ze jest osoba wybitnie zasluzona dla rozwoju wolnego oprogramowania, czlowiek legenda dla tego srodowiska; ale nie tylko dla niego, narzedzia programistyczne stworzone przez Stallmana sa ogolnie dostepne wiec kazdy moze je stosowac):
"Odnosi się do telefonów komórkowych jako do „przenośnych urządzeń do nadzoru i śledzenia”, odmawiając posiadania telefonu komórkowego z powodu braku telefonów działających wyłącznie na wolnym oprogramowaniu. Unika również używania karty-klucza do wejścia do swojego budynku biurowego, ponieważ systemy kart-kluczy śledzą każdą lokalizację i czas, w którym ktoś wchodzi do budynku za pomocą karty. Zazwyczaj nie przegląda sieci bezpośrednio ze swojego komputera osobistego. Zamiast tego używa narzędzia GNU Womb grab-url-from-mail, opartego na poczcie e-mail proxy, które pobiera zawartość strony internetowej, a następnie wysyła ją użytkownikowi e-mailem. Niedawno powiedział, że uzyskuje dostęp do wszystkich stron internetowych za pośrednictwem Tor, z wyjątkiem Wikipedii (która generalnie nie zezwala na edycję z Tor, chyba że użytkownicy mają wyłączenie blokowania IP)."
![]() |
klon @zkr 12 stycznia 2025 14:14 |
12 stycznia 2025 14:57 |
Jako "uzupełnienie" - informacje z Chin. Fragment tekstu z linka:
"(...) Ruch ten został nazwany „Białą Rewolucją Papierową”, nazwaną tak od kartek czystego papieru trzymanych podczas czuwań. (...) [ Listopad 2022 - dopisek mój]
Ale protestujący byli mniej inteligentni w innych kwestiach. Wielu z nich podjęło środki ostrożności, dołączając do czuwań, świadomych ogromnego aparatu nadzoru w Chinach. „ Zhang ” nosił gogle i kominiarkę. Ukrył się w krzakach, gdy pomyślał, że istnieje ryzyko, że policja go śledzi, i przebrał się w nowy płaszcz, zanim wyszedł. Następnego dnia, ku wielkiemu zaskoczeniu Zhanga, policja przybyła do jego domu. To po prostu za mało, aby zabezpieczyć się przed technologią rozpoznawania twarzy — gdy tylko wejdziesz w pobliże kamery, maleńkie IMSI-catchery ukryte za nią nakłonią twój telefon do połączenia. Każdy, kto ma przy sobie smartfon, może zostać złapany.
Przez lata obywatele bezmyślnie witali tworzenie przez Partię „bezpiecznych miast” zasilanych przez sztuczną inteligencję, wierząc państwowej propagandzie, która sprzedawała je jako środek do walki z przestępczością. Biała Rewolucja Papierowa uświadomiła im ogrom ich błędu. "
- tłumaczenie automatyczne Google.
![]() |
Gotoxy76 @klon 12 stycznia 2025 13:59 |
12 stycznia 2025 15:03 |
Wydaje mi się ,że dużo. Te wyliczenia są zgrubne ,ale w Polsce najbardziej zaludnione są gminy woj. Śląskiego ok. 360 osób na km2. Czyli jedna osoba może korzystać z 270 urządzeń podłączonych do sieci 4g. Po wyjściu z domu. Bo w domu ma internet z światłowodu. Ja zwykle korzystam z jednego ,ale powiedzmy ,że ktoś wychodzi z domu i korzysta z telefonu, laptopa i podłączonego do internetu samochodu jednocześnie. To zostaje jeszcze 267 urządzeń na osobę które mogą pełnić rolę tego co się nazywa internetem rzeczy. To wszystko dotyczy jednego masztu 4g na km2. ,ale np. u mnie na wsi są dwa obok siebie,czyli mogą obsługiwać 200tys. urządzeń na km2. Urządzeń domowych nie liczę bo w domu mam światłowód i mogę sobie podłączyć ile tam urządzeń chce. Podają,że też ok. 200.
![]() |
Gotoxy76 @zkr 12 stycznia 2025 14:14 |
12 stycznia 2025 15:22 |
Internet z satelity jest zasadny bo obejmuje białe plamy. Ciekawe ,że starlinki Muska mają opóźnienie podobne do sieci 4g 20parę ms.
Czytając zamieszczony przez Pana cytat z R. Stallmana właśnie tu widzę zasadność inwestowania w 10 do 100 razy więcej masztów technologii 5g. Możliwość inwigilacji której technologia 4g nie daje. Prawdopodobnie tą różnicą pomiędzy 4g a 5g dla której warto w nią inwestować jest sposób łączenia urządzeń z masztem. Ta technologia to Beamforming.
ma ona na celu poprawę jakości połączenia ,ale chyba też sprawia ,że jesteśmy jeszcze mniej anonimowi.
![]() |
Gotoxy76 @klon 12 stycznia 2025 14:57 |
12 stycznia 2025 15:32 |
Może to się właśnie kryje za "inteligentnymi miastami" i "internetem rzeczy".
![]() |
klon @Gotoxy76 12 stycznia 2025 15:03 |
12 stycznia 2025 15:48 |
Ale pomijamy wciąż obszar przemysłu, administracji szkolnictwa i inne. I tak jak pisałem wcześniej. Internet rzeczy ma pozwalać łączyć się urządzeniem między sobą! Samochody autonomiczne, inne pojazdy, torowe, pływające, latające. To generuje ogromny ruch w sieci. I tak, wiele programów wymaga nie wielkich opóźnień. Sam to odczuwałem korzystając ze starego na dany czas rutera. Komp zrywał połączenie. No, nie może tak być przy zarządzaniu strukturą krytyczną. A taka nie istnieje dziś. Ona powstanie w przyszłości,
Nie jestem specjalistą, tylko uruchamiam wyobraźnię co jeszcze może być podłączone do sieci. A mogą to być zwykłe żarówki. Na prawdę. :)
Patrzenie w przyszłość na zastosowania dzisiejszych rozwiązań świetnie obrazuje nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna. Kto był ten wie, że obecnie jest to budowla niewykorzystana i wydaje się, że utopiono tam miliardy. Tylko że, dworzec został zaprojektowany z myślą o połączeniu wszystkich obszarów trzech zaborów - :) - oraz celem było udrożnienia transportu w PL po uruchomieniu CPK. Tak! Jeszcze "drugi" PiS nie rządził a już takie plany były. Nie mówiło się wtedy o CPK, tym niemniej nitk tu nie budował "Misia". Wiem to od osoby pracującej dla PKP, ogarniętej totalną szajbą na punkcie kolei. :) Tam miało się przeciadać rocznie kilkanaście milionów pasażerów. Czy tak się stanie, to już inna bajka.
W większości przypadków nie znamy początków planów a dowiadujemy się o nich już w trakcie ich realizacji. To dlatego nie możemy złapać sensu ich istnienia.
A czy projekty te nam się podobają i czy są dla nas korzystne? Zostawiam sobie do przemyślenia na inny czas.
![]() |
cbrengland @klon 12 stycznia 2025 10:22 |
12 stycznia 2025 15:55 |
Będę się upierał, że 4G wystarczy i to w komórce. Stara komórka "robi" za router. Mam tak od dawna i jest git. Ale jak się ma biznes, to nie ma o czym gadać. Musi być łącze internetowe z prawdziwego zdarzenia, a najlepiej drugie w rezerwie.
________
![]() |
zkr @klon 12 stycznia 2025 14:57 |
12 stycznia 2025 16:00 |
Twarz pomaga ale sa inne cechy jak glos(*) czy sposob poruszania sie.
Czlowieka mozna tez namierzyc nie widzac go - sposob w jaki poruszamy sie po "necie", jak "klepiemy" w klawiature tez tworzy cos w rodzaju odcisku palca. Moze Pan uciec do Argentyny dla przykladu ale to moze nie wystarczyc, radykalna zmiana lokalizacji i numerow IP ;)
(*) Zreszta czy czlowiek jest w stanie sie pilnowac przez 100% czasu aby rozmawiac z inna osoba w oddali od swego telefonu czy komputera? Nie. Przynajmniej ja nie wierze w to. A glos jest cecha biometryczna. A telefony i komputery "sluchaja", nie jet to legenda miejska (robilem podyplomowke a AI, czlowiek od sieci neuronowych mowil niezbyt ciekawe rzeczy o tym jak gleboko mamy palec w...., zreszta nie byl zbyt wylewny w tym temacie... prosze pamietac, ze to nasze uczelnie uczestniczyly w projekcie INDECT)
Polecam ten fragment wywiadu (prosze sie nie przerazic kogo Panu linkuje ;P ale oni naprawde wiedza jak czlowieka "nadziac na widelec", to nie sa "spece od wojskowosci", ktorzy lata grali w "World of Tanks"):
link
Wspomina o tym tez w innym miejscu wywiadu ale nie chce mi sie juz teraz szukac :)
![]() |
zkr @cbrengland 12 stycznia 2025 15:55 |
12 stycznia 2025 16:02 |
Co do starych komorek to ja sie zastanawiam czy nie wrocic do swego Samsunga Solida B2710 :)
Ale niestety masz racje, gdy ma sie biznes nie unikniesz smartphone'a... :/
![]() |
Gotoxy76 @cbrengland |
12 stycznia 2025 16:03 |
Tak pomijam te miejsca bo one mają internet światłowodowy i bezprzewodową sieć wifi. Nie korzystają z masztów 5g. Samochody autonomiczne chyba też mogą kosrytac z 4g ,ale gdyby nie mogły albo np. poprzez sieć 5g działały lepiej to oparcie sieci samochodów autonomicznych poprzez sieć 5g to chyba jakaś bajka. Nie wiem, może w miastach gdzie sieć 5g ma pełne pokrycie to by działało ,ale już poza miastem musiały by działać na 4g. Maszty 4g mają kilometrowe zasięgi. Maszty 5g bardzo małe. Pokrycie wszystkich dróg w Polsce masztami 5g jest chyba nie do zrealizowania. Może np. same autostrady by dało radę nie wiem jaki to byłby koszt ,ale pewnie olbrzymi.
![]() |
Gotoxy76 @zkr 12 stycznia 2025 16:02 |
12 stycznia 2025 16:21 |
Mój Stryj korzysta z 15-letniego Sony Ericsson j10i2. Ostatnio stłukł w nim aparat i musiałem mu szukać ten sam model bo innego nie chce. Na szczęście bił jeszcze jeden na OLX :)
|
Wolfram @klon 12 stycznia 2025 14:57 |
12 stycznia 2025 16:23 |
Ten Chińczyk, co w Chinach zabrał ze sobą na antyrządową demonstrację komórkę przypomina mi posła co ostatnio dał się zrobić "na policjanta" - dodatkowo zaciągnął w tym celu kredyt w kacie kredytowej i wysłał skany dowodów osobistych.
U mnie w pracy są tacy, co nie korzystają z kart bankowych, płacą tylko gotówką, a rozliczenie PIT składają tylko w wersji papierowej. Ten PIT ktoś im musi pomóc wypełnić, bo sami nie ściągną programu z sieci. Nie dlatego, iż należą do grupy ryzyka i nie chcą by władza czy ogólnie rozumiane służby za wiele o nich wiedziały - ale dlatego, że jako osoby, które z trudem zdały maturę nie potrafią ocenić różnych ryzyk, a mają lęki, podsycane przez media czy szeptaną propagandę. Są wśród nich takie osoby, które nie odbierają żadnych połączeń z numeru, którego nie mają w książce telefonicznej ze strachu przed oszustwem. Mają np. problem z umówieniem się na badania okresowe, bo nie odbierają telefonu z potwierdzeniem terminu. Nie odbierają, bo to numer, który nie jest im znany.
Rzecz w tym, iż osoby, o których napisałem wyżej mają komfort takiego życia - bo na ogół są samotne, bez małych dzieci, albo po rozwodzie, czy też przeszły na "inne formy współżycia".
To co jest w Chinach - jest zagrożeniem - rozpoznawanie twarzy na ulicy czy w różnych miejscach plus lokalizacja telefonu i zagregowanie tych danych daje władzy, która ma nieciekawe intencje znacząca przewagę nad obywatelem.
Tak na marginesie - lokalizacja komórki to nie tylko logowanie do stacji - ale możliwość korzystania z sieci W-Fi czy paru innych rzeczy - program to obrabia i daje dużą dokładność, na pewno większą niżby sobie ktoś życzył.
![]() |
klon @Wolfram 12 stycznia 2025 16:23 |
12 stycznia 2025 20:07 |
No, nie słyszałem historii o pośle. To jet coś.....bez nazwy!
![]() |
klon @Wolfram 12 stycznia 2025 16:23 |
12 stycznia 2025 20:11 |
Coś pokłóciłem z komatarzem....
Ilu takich orłów zasiada w Sejmie? Przecież oni decydują o naszym być albo nie być!
A co do rozwoju technologii. Jeśli odbywa się z jednoczesnym wycofaniem z użytkowania sumienia, to miej nas Panie w opiece, bo sami nie damy rady.
![]() |
cbrengland @zkr 12 stycznia 2025 16:02 |
12 stycznia 2025 20:37 |
Ja miałem całe lata Samsunga J3. Screen miałem popękany od upadku na glebę też lata temu. Ale tak, jak napisałem w tekście, gdyby nie to, że ten smartphon nie łapał już glosowo 4G (Internet działał), dalej bym go używał.
Chociaż muszę przyznać i o tym też napisałem, że teraz już jednak bym nie wrócił do takich smartphonow. Przecież za tak umówmy się nieduże pieniądze mam teraz tego Samsunga A16 i prawie że laptop w ręce, taki ma duży ekran. I dobrze właśnie, jak na moje oczy :-)
_______
|
onyx @klon 12 stycznia 2025 12:49 |
14 stycznia 2025 15:02 |
Kwakrzy w USA nie wpadają w "pułapkę nowoczesności" i jeżdżą dorożkami. Co ich ogranicza do życia w komunie. Czy w związku z tym ich życie jest lepsze od naszego?
|
onyx @Gotoxy76 12 stycznia 2025 13:17 |
14 stycznia 2025 15:16 |
Tu nie chodzi tylko o samo połączenie ale też jego szybkość i przepustowość łącza. Coraz więcej ludzi streamuje różne treści do sieci i jeszcze więcej z tej sieci ściąga. Ja mam w telefonie kilka różnych pasm i aparat sam wybiera co ma najlepszą jakość w danym miejscu i momencie. A rozwój technologii nie stoi w miejscu więc ci co zawiadują przesyłem starają się być krok do przodu przed potrzebami. Starlinki Elona chodzą na dwóch kanałach 2,4 i 5G
![]() |
Gotoxy76 @onyx 14 stycznia 2025 15:16 |
14 stycznia 2025 18:49 |
No mój też wybrał sieć 5g gdy był w jej zasięgu, tylko zasięg był tak słaby ,że internet się ciął. O przepustowości pisałem, nie wydaje mi się za mała, szybkość poza domem czy firmą ma znaczenie jeżeli byśmy oglądali filmy w wysokiej rozdzielczości np. 4K. Nie wiem czy firmy postanowiły wydać miliardy na sieć 5g by streamerzy mogli transmitować na żywo w 4K. Być może, być może też pojawi się coś w przyszłości,że taka prędkość będzie potrzebna. Jak narazie ja nie widzę uzasadnienia. Nawet jakby zasięg 5g był dobry prawdopodobnie bym nie zauważył ,że mój telefon się na tą sieć przełączył. Bo co to za różnica gdy przeglądam strony www, lub YT i mam opóźnienie 30ms czy 3ms? A wszystko ładuje się natychmiastowo w obu przypadkach. Prędkości i opóźnienie w starlinkach jest podobna jak w sieciach 4g jak nie gorsza.
![]() |
Gotoxy76 @onyx 14 stycznia 2025 15:16 |
14 stycznia 2025 19:00 |
Te 5g w starlinkach nie ma nic wspólnego z technologią komórkową 5g. To są częstotliwości routera. Takiego jak mamy w domach do światłowodów.
![]() |
cbrengland @onyx 14 stycznia 2025 15:02 |
14 stycznia 2025 20:24 |
A wiesz, że ja teraz żyję prawie jak ci kwakrzy. Naprawdę. Na dobrą sprawę mogę wylaczyc wszystko, co mam pod ręką, czyli te wszystkie Internety i nic się nie stanie.
I wiesz, zdaje się zawsze tego chciałem. Tak, teraz to do mnie dotarło. Wyjdę sobie np. do miasta, kupię gazetę i tyle, jak będę chciał. I wiem, co w świecie. Jak za dawnych lat właśnie. To duży komfort uważam, jaki sobie stworzyłem. Gdzieś tam dzieje się, co się dzieje. A ja tam sobie tylko zerkam, jak mi się zachce :-)
________
|
onyx @Gotoxy76 14 stycznia 2025 18:49 |
14 stycznia 2025 22:20 |
Nie wiemy czemu firmy tak uznały ale zmiana częstotliwości ciągnie za sobą wymianę sprzętów na "jeszcze lepsze i jeszcze szybsze". E-rozrywka czyli wszelkie gry też w bardzo dużej mierze przenosi się do przesyłu i grania w chmurze na maszynach firm oferujących takie usługi. Np. niedawno po wydaniu gry Stalker 2 był tak wielki ruch w ukraińskim internecie, że sieć miała potężną zadyszkę kilka dni. Oczywiście przy okazji robienia dobrze a nawet lepiej obywatelom zawiadowcy dostaną potężne narzędzia do szpiegowania bo będzie można skokowo podnieść jakość kamer przemysłowych itp. itd.
|
onyx @cbrengland 14 stycznia 2025 20:24 |
14 stycznia 2025 22:44 |
Ok, jeśli Tobie pasuje taki spokojny tryb to jak najbardziej, ja jestem bardziej uzależniony. Pomijając rozrywkę i informacje na różne tematy cieszy mnie to, że np. nie muszę stać w kolejkach w urzędach na poczcie itp. Dowolną muzykę mam na trzy kliki, szkoda, że tak nie było kiedy słuchałem na okrągło. Gdybym nie musiał pracować to kto wie może pewne sprawy bym też ograniczył ale na razie nie ma takiej opcji.
![]() |
Gotoxy76 @cbrengland |
15 stycznia 2025 06:07 |
Tą zadyszkę miała sieć światłowodowa a nie bezprzewodowa komórkowa 4g. Nawet gdyby wszyscy ukraińscy gracze Stalkera ściągali nową wersję gry korzystając nie z domowej sieci światłowodowej a z masztów 5g które obsługują milion urządzeń na km2 też by ją miała bo do masztu idzie światłowód. Prawdopodobnie była zbyt mała liczba kabli światłowodowych.
"Dowolną muzykę mam na trzy kliki, szkoda, że tak nie było kiedy słuchałem na okrągło".
To duże ułatwienie, ale za to znamy odpowiedź na pytanie: co wspólnego miał ołówek ze sluchaniem muzyki :))